Foto: Emma Augustsson.

Teststräcka Åmål – Borgvik (71 km från gästhamnen i Åmål till Kungskvarnen i Borgvik).

Denna sträcka beskrivs från Åmål, men kan naturligtvis cyklas även omvänt.

Starta gärna din cykling från gästhamnen i Åmål, där det finns både parkering och toaletter vid turistbyrån. Det myllrande båtlivet och stadens gamla kvarter ger en pittoresk inramning av starten på din teststräcka. Passa gärna på att gå upp till den nya utsiktsplatsen vid Kungsberget, om du vill få en vy över storslagna Vänern innan du trampar iväg på din cykel. I Åmål finns det flera boendemöjligheter om du vill övernatta, Åmåls stadshotell och Örnäs camping ligger centralt.

Leden går norrut genom Åmål via fina cykelvägar och när du cyklat ut ur tätorten passerar du Berga Bistro om du är sugen på vällagad husmanskost. Leden följer sedan cykelvägen som går parallellt med E18 fram till länsgränsen till Värmland. Därefter slingrar sig leden in i skogen, i Tveta passerar du Linhagen Bed & Breakfast och du kommer inte riktigt fram till handelsområdet i Guttane innan du ska svänga av söderut mot Duse udde. Behöver du proviantera är det bara nån kilometer extra fram till handelsområdet.

Från Guttane cyklar du söderut mot Krokstad Herrgård där du kan avnjuta både lunch och middag av mycket hög kvalitet, då krögaren Håkan Mattson inte tummar på råvarorna utan väljer bara det bästa. Krokstad herrgård är White-guide krog. Vill du kan du stanna över natten, då det finns hotellrum på herrgården. Från Krokstad Hergård är det cirka 3 km till Duse udde, som erbjuder både camping, stugor, restaurang i fyren och fin badstrand. Men det bästa av allt är kanske den otroligt fina vidsträckta utsikten över Vänern.

Leden går sedan tillbaks till Krokstad Herrgård, och när du har passerat herrgården och den allé som leder fram till herrgården tar du höger in mot centrum. Du följer vägen cirka 1,5 km fram till Säterivägen där du tar höger. Du tar vänster på Metallgatan, höger på Hantverksgatan och vänster på Olov Trätäljagatan, höger på Karlsborgsgatan och vänster på Hålvägen ner till gästhamnen. Här kan du ta ett stopp för att titta på båtarna när de slussa, äta glass eller kanske spela minigolf. Bredvid Säffle kanal kan du avnjuta lunch, direkt i anslutning till slussen på restaurang Stenmagasinet. Leden går sedan genom Säffle centrum om du behöver proviantera är detta en bra plats. Vill du köpa med lokalproducerade både matvaror och hantverk passa på att göra ett besök i Säffle saluhall.  Ut ur centrum följer du sedan Parkgatan tills du når dess ände, och där tar en grusad smal cykelväg vid. Denna följer du tills du passerat Näsvägen, där en asfalterad cykelväg går utmed Näsvägen fram tills du nästan är framme vid By kyrka och ska svänga av mot Hög. Här övergår cyklingen till blandtrafik och först blir det en bit asfalterad väg, sedan hårt packat oljegrus fram till Hög, därefter blir det asfalt igen. Efter Hög cyklar du genom bördigt jordbrukslandskap som vittnar om god råvarutillgång av lokalproducerade grönsaker. Du passerar Huggenäs kapell och tar sedan av mot Kocklanda. Efter cirka 5 km når du Värmlandsbro där vi rekommenderar ett stopp på Grön Ko café och saluhall. Här kan du smaka på lokalproducerat direkt från bönderna i trakten och även köpa med lokala specialiteter hem.

Vägen ut ur Värmlandsbro så tar du Mässviksvägen som senare övergår till Nya vägen, fram till Liljedal. Här kan du passa på att göra en vandring via den certifierade vandringsleden Kycklingleden eller göra ett besök i Glasbruksmuseet som också är ett hembygdsmuseum. I museet kan du se spännande glasbrukshistoria från 1780-1917 och förlagan till den så kända Absolutflaskan.  Efter Liljedal när du fortsätter Nya vägen mot Grums passerar du en bro över en Vänervik, därefter cyklar du cirka 1,7 km innan du ska ta av vänster mot Segmon på Kyrkvägen och sedan höger på Edsgatan och därefter vänster vidare mot Borgvik. Efter att du tagit av på vägen mot Borgvik når du Grums Fish camp efter cirka 2,5 km. Här passar det bra att ta ett dopp i Sävsjön, ta en glass eller bo över i någon av campingens stugor eller husbåt innan du trampar vidare. Efter cirka 6 km kan du återigen skymta en del av Vänern, som kallas för Borgvikssjön. När du når fram en t-korsning tar du höger mot Borgvik, vilket det nu endast är är cirka 2,5 km kvar till.

I Borgvik kan du ta ett stopp på Sliperiet där du kan uppleva konstutställningar och fotoutställningar i den gamla bruksmiljön eller äta gott på restaurang Gastronomi. Eller så cyklar du vidare mot gästhamnen och tar en glass i hamncaféet eller vidare bort mot den anrika Kungskvarnen där du kan äta en bit mat eller fika. Eller så gör du ett stopp på Borgviks antik och kuriosa.  Bo över kan du göra på Borgviks camping eller på Borgviks vandrarhem.

Om du vill finns det möjlighet att ta båtbuss 97 till Lillängshamnen på Hammarö och även cykla teststräckan på Hammarö. Båtbusslinje 97 trafikeras alla dagar utom måndagar under perioden 30 juni till och med 31 juli. Hela resan tar cirka 1 timme och 45 minuter. Båtbussen kör Lillängshamnen-Gamla Slottsbron-Borgvik en gång dagligen. Se tidtabell här.

Nedan hittar du karta för teststräckan Åmål till Borgvik och här finns en gpx-fil att ladda ned. teststracka-amal-borgvik