Funkar det att driva företag av kärlek till naturen, och låta passion för friluftslivet gå före tillväxt och expansion? Jajamän! Peter och Anna van der Tol visar genom Vänern Outdoor att det går utmärkt att kombinera besöksnäring med ekologisk hållbarhet.
Företaget startade för snart 10 år sen då Peter kände att han ville komma ut i naturen mer. Han ville hitta en sysselsättning som kunde kombineras med jobbet som energi- och klimatrådgivare åt Mariestad, Töreboda och Gullspångs kommuner. Och det var så Vänern Outdoor såg dagens ljus.
-Jag brinner för friluftsliv och samtidigt för att ge andra möjlighet att komma ut i naturen. Det känns viktigt och meningsfullt att kunna guida till de pärlor vi har i området, säger Peter.
Verksamheten började i mindre skala med uthyrning av tältkåtor och kompletterades snart med kajakuthyrning. Idag står kajakerna för den huvudsakliga verksamheten med uthyrning, kurser och guidade turer som utgår både från Mariestad och Laxhall. De har också köpt in båten M/S Pärla – en tvåmastad motorseglare som tar besökare med ut på längre turer till Kalvö, Djurö och västliga Vänern som Lurö och Kållandsö. När båten inte används hyrs den ut som Airbnb-boende eller till privata skeppare, som till exempel vill färdas längs Göta kanal.
Hållbarhet i varje led
Under åren har Peters fru Anna blivit alltmer involverad i företaget. Hon är uppvuxen i Mariestad och seglade ofta på sjön med föräldrarna. Och just kärleken till naturen är anledningen till att både Anna och Peter är ambassadörer för Biosfärområde Vänern med Kinnekulle. Det genomsyrar hela verksamheten där de strävar efter att minska klimatavtrycken och är fossilbränslefria. De gånger båten måste gå för motor är det med biobränslet HVO100 och företagsbilen drivs av biogas.
-Vi har många besökare från Tyskland och uppmuntrar dem att ta tåget hit. Skämtsamt kan vi säga att vi är för både tågskryt och flygskam. Hellre att europeiska turister som kan resa mer miljövänligt kommer hit, än att vi ska locka någon från andra sidan jorden att flyga till oss, säger Anna.
När man driver företag brukar normen annars vara att försöka göra allt för att expandera och få större ekonomisk tillväxt.
-Vi tänker att det faktiskt inte behöver vara så. Hellre att vi värnar klimat och miljö. Våra besökare kommer hit för att uppleva den orörda naturen och då måste vi bidra till att behålla den. Och det finns massor av andra värden i att driva företag förutom att tjäna pengar, som att träffa människor och få jobba med just natur, miljö och klimat.
Peter och Anna tycker om att vara ute mycket på vattnet och märker att den personliga servicen och insider-tipsen är något som tilltalar gästerna. Många besökare sätter stort värde på saker som den som bor intill Vänern kanske tar för givet, som att bada i solnedgången, grilla runt öppen eld och paddla i ostörda skärgårdar.
-Vi har mycket trevligt tillsammans med besökarna och de flesta är väldigt positiva. Och en del fortsätter att hålla kontakten. Bland annat har vi en tidigare gäst från Tyskland som fortfarande skickar fotokalendrar till oss varje år, berättar Peter.
Just de personliga mötena är något som Anna också sätter stort värde på.
-Jag som är mycket social och extrovert tycker om att prata med människor. Det är kul att höra hur andra ser på livet och när jag träffar personer från olika platser blir det som att resa själv.
En ljus och hoppfull framtid
Det är intensiva säsonger och de har som mest att göra under maj till september. Peter jobbar ena halvåret fulltid med företaget och det andra som rådgivare, och Anna – som arbetar med folkbildning på Medborgarskolan – hoppar in när helst hon kan.
Som egenföretagare har de med åren blivit tusenkonstnärer som är vana att fixa det mesta på egen hand. När de inte är ute på turer sköter de underhåll av båt, kajaker och utrustning, fixar med hemsida och bokningssystem, svarar på förfrågningar och tar hand om marknadsföringen. Inför säsongen 2023 är det många som kämpar med inflation och sjunkande reallöner, men de ser ändå positivt på framtiden.
– Vi känner oss inte oroliga över kristider eller ökade kostnader. Det vi erbjuder är för de flesta ändå ganska lågbudgetsemester, något de kan fortsätta med även under sämre tider.
Nytt för i år blir bland annat dagsturer där paddling kombineras med yoga och att besökare som kommer med tåg får rabatt. Och i skrivande stund är de djupt engagerade i att tillsammans med Vänersamarbetet ta fram paddlingskartor över Vänern.
Det är tacksamt att sälja in Europas största sötvattenskärgård och få vara med och höja statusen på Vänern och de lokala omgivningarna. Vi tror verkligen på det vi gör och på området, för det är väldigt coolt, avslutar Anna och Peter.
Här kan du läsa mer om Vänern Outdoor
Peter och Annas favoritplatser i Vänern
Djurö – framför allt tidigt på säsongen då få eller inga andra är ute där.
Onsö – stilla dagar är det magiskt att paddla runt ön och blicka ut över hela Storvänern.
Norra Torsö – ett lite bortglömt område eftersom man måste paddla, cykla eller gå dit. Väl på plats finns det mycket fina leder för vandring.
Brommö – mest känt för alla båtar men här finns otroliga pärlor, både vandringleder och sandstränder.
Vad är ett biosfärområde?
Lite förenklat uttryckt är det ett modellområde för hållbar utveckling. Tillsammans jobbar kommun, näringsliv och lokala aktörer för att bevara den biologiska mångfalden och utveckla samhället på ett ekologiskt och socialt hållbart sätt.
Biosfär Vänerskärgården med Kinnekulle
Biosfärområden har höga landskapsvärden, både när det gäller kulturhistoria och biologi. Det är Unesco som officiellt utser biosfärområden och för att få titeln behöver området först nomineras av landets regering. Vänerskärgården med Kinnekulle blev biosfärområde år 2010 och är ett av sju svenska biosfärområden.
Vill du också bli biosfärambassadör?
Det lokala engagemanget är en av de viktigaste delarna av ett biosfärområde och som ambassadör hjälper du till att inspirera och sprida kunskap om ökad hållbarhet. Här kan du läsa hur du blir ambassadör.