Foto: Emma Augustsson.

Vägbeskrivning Åmål- Hammarö- Karlstad, 151 km

Denna sträcka beskrivs från Åmål, men kan naturligtvis cyklas även omvänt.

Starta gärna din cykling från gästhamnen i Åmål, där det finns både parkering och toaletter vid turistbyrån. Det myllrande båtlivet och stadens gamla kvarter ger en pittoresk inramning av starten på din teststräcka. Passa gärna på att gå upp till den nya utsiktsplatsen vid Kungsberget, om du vill få en vy över storslagna Vänern innan du trampar iväg på din cykel. I Åmål finns det flera boendemöjligheter om du vill övernatta, Åmåls stadshotell och Örnäs camping ligger centralt.

Leden går norrut genom Åmål via fina cykelvägar och när du cyklat ut ur tätorten passerar du Berga Bistro om du är sugen på vällagad husmanskost. Leden följer sedan cykelvägen som går parallellt med E45 fram till länsgränsen till Värmland. Vill du bo precis vid Vänerns strand finns Paradisets spa cirka 2,60 km från cykel-gångbanan mellan Åmål – Säffle. Avfart där cykelled tar slut strax innan Avelsäter mot Dottebol. Stället ligger på Gränsön.

Efter att du passerat länsgränsen slingrar sig leden in i skogen, i Tveta passerar du Linhagen  innan du kommer fram till Guttane handelsområde, där du kan proviantera innan du vänder söderut mot Duse udde.

Från Guttane cyklar du söderut mot Krokstad Herrgård där du kan avnjuta både lunch och middag av mycket hög kvalitet, då krögaren Håkan Mattson inte tummar på råvarorna utan väljer bara det bästa. Krokstad herrgård är White-guide krog. Vill du kan du stanna över natten, då det finns hotellrum på herrgården. Från Krokstad Hergård är det cirka 3 km till Duse udde, som erbjuder både camping, stugor, restaurang i fyren och fin badstrand. Men det bästa av allt är kanske den otroligt fina vidsträckta utsikten över Vänern.

Leden går sedan tillbaks till Krokstad Herrgård, och när du har passerat herrgården och den allé som leder fram till herrgården tar du höger in mot centrum. Du följer vägen cirka 1,5 km fram till Säterivägen där du tar höger. Du tar vänster på Metallgatan, höger på Hantverksgatan och vänster på Olov Trätäljagatan, höger på Karlsborgsgatan och vänster på Hålvägen ner till gästhamnen. Här kan du ta ett stopp för att titta på båtarna när de slussa, äta glass eller kanske spela minigolf. Bredvid Säffle kanal kan du avnjuta lunch, direkt i anslutning till slussen på restaurang Stenmagasinet,  eller fika gott på Kanalcaféet. Äter och fikar gott gör du också på Galna Tuppen och Holgers Konditori som inte ligger långt från kanalområdet.

Leden går sedan genom Säffle centrum om du behöver proviantera är detta en bra plats. Missa inte gamla Vattentornet här visas fina och tänkvärda konstutställningar sommartid. Och titta dig omkring, det finns flera offentliga konstverk i centrum. En del lätta att se andra är lite klurigare att hitta.

Ut ur centrum följer du sedan Parkgatan tills du når dess ände, och där tar en grusad smal cykelväg vid. Denna följer du tills du passerat Näsvägen, där en asfalterad cykelväg går utmed Näsvägen fram tills du nästan är framme vid By kyrka och ska svänga av mot Hög. Här övergår cyklingen till blandtrafik och först blir det en bit asfalterad väg, sedan hårt packat oljegrus fram till Hög, därefter blir det asfalt igen. Efter Hög cyklar du genom bördigt jordbrukslandskap som vittnar om god råvarutillgång av lokalproducerade grönsaker. Stanna till vid Huggenäs kapell som har en  fin klockstapel och intressanta gravhällar.

Du passerar Huggenäs kapell och tar sedan av mot Kocklanda. Efter cirka 5 km når du Värmlandsbro där vi rekommenderar ett stopp på Grön Ko café och saluhall. Här kan du smaka på lokalproducerat direkt från bönderna i trakten och även köpa med lokala specialiteter hem.

Ut ur Värmlandsbro tar du Mässviksvägen, som senare övergår till Nya vägen, efter cirka 12 km kommer du fram till Liljedal. Sträckan är kuperad.

Väl framme i Liljedal kan du svänga ner mot hamnen för att hitta Vänerledens informationsskylt över området. Här finns även ett servicehus med toaletter och dusch. I Liljedal kan du passa på att vandra på den certifierade vandringsleden Kycklingleden eller besöka i Glasbruksmuseet, besöket måste förbokas. I museet kan du se spännande glasbrukshistoria från 1780-1917 och förlagan till den kända Absolutflaskan. Här finns även ett konstverk till minne av Sven-Erik Magnusson och den obemannade butiken 24Food.

Efter Liljedal, när du fortsätter Nya vägen mot Grums, passerar du en bro över Ransundet som är en del av Vänern. Direkt efter bron går en smal grusväg in till vänster som följer vattnet, den tar du. Efter cirka 1 km kommer du fram till en liten småbåtshamn, där du tar vägen upp till höger som går till Segmons samhälle. Väl inne i samhället tar du Lerbäcksvägen fram till Kyrkvägen och svänger vänster ut mot Edsgatan. När du kommer till Edsgatan tar du höger och kommer då att passera en stor röd ladugård som tillhör Segmons gård. Efter 500 meter tar du vänster mot Borgvik på vägen som går under järnvägen.

Vill du göra en liten avstickare från leden för att fika? I Segmon hittar du Ankans Café och Bistro samt inredningsbutiken Rost och Rustik. Du kan också cykla vidare till Billeruds Golfklubb och restaurang Sjöskafferiet. Där finns förutom mat, fika, golf, driving range och golfshop även boende i nyrenoverade rum eller stuga.  Cirka 2,5 km efter det att du har tagit av på vägen mot Borgvik når du Grums Fish´n Camp. Här passar det bra att ta ett dopp i Sävsjön, ta en glass eller bo över i någon av campingens stugor eller varför inte på en husbåt. I anslutning till campingen hittar du även Sävsjöleden.

Cirka 6 km efter campingen kan du återigen skymta en del av Vänern som kallas för Borgviksjön. När du når fram till en t-korsning tar du höger mot Borgvik.

Under ditt besök i Borgvik kan du ta ett stopp på Sliperiet där du kan uppleva konst- och fotoutställningar i den gamla bruksmiljön eller äta gott på Sliperiet Gastronomi. Du kan även boka besök hos graffitikonstnären Hampus Karlsson, cykla vidare mot gästhamnen och ta en glass i hamncaféet eller fortsätta vidare bort mot den anrika Kungskvarnen. Där du kan äta en bit mat eller fika. Du kan även göra ett besök på Borgviks Antik och Kuriosa. Bo över kan du göra på Klaraborg, Kungskvarnen eller på campingen i hamnen.

I Borgvik ligger en av Sveriges nordligaste bokskogar, Bokhult. Följ den gröna skyltningen från Borgviks museum för att komma till bokskogen. Runt Bokhult finns två kortare vandringsstigar – Bokskogsslingan och Lövskogsslingan.

Om du vill finns det möjlighet att ta båtbuss 97 till Lillängshamnen på Hammarö och fortsätta där med sträckan på Hammarö. Hela resan tar cirka 1 timme och 45 minuter. Båtbussen kör Lillängshamnen-Gamla Slottsbron-Borgvik.

Cykla vidare från Borgvik genom att ta vänster efter bron och cykla in på Rallvägen mot Borgviks museum. Framme vid museet svänger du höger in på Vassgatan och följer vägen vidare in på Karlstadsvägen. Framme vid Gamla landsvägen svänger du vänster och följer vägen. Vid vägens slut – sväng höger mot Grums. Efter bara 50 meter tar du den smala grusvägen till höger vid skylt Gullsjö 4. Denna grusväg följer du i cirka 9 km, när du kommer till en t-korsning ta vänster.

Längs grusvägen finns Starkeruds gård med boendemöjligheter samt Kullens bigård där du kan handla honung och honungsprodukter.

Du passerar både Ingersbyn och Sandåker innan du når fram vid Flokerud. Där håller du höger vid den lilla busskuren och följer grusvägen ut mot landsvägen. Väl ute vid landsvägen tar du höger. Efter cirka 300 meter svänger du vänster mot N Fjöle, Värmskog och Grönlund. Efter 500 meter kommer du till ytterligare en korsning mot Värmskog, här fortsätter du rakt. Du ska inte svänga av mot Värmskog. Följ vägen i cirka 2,5 km så kommer du till Hasseldalens badplats i Långsjön. Här finns både grönytor och glasskiosk. Vid badplatsen finns en informationstavla från Vänerleden över etappen.

Efter ytterligare ett par kilometer passerar du Grums hembygdsgård. Efter cirka 4,2 km kommer du till skyltar som visar Edsvalla, Skållerud och Torpstöd. Där svänger du höger och fortsätter vägen in till Edsvalla.

Vill du göra en avstickare till Mimmi Design i Pikenberg cyklar du istället rakt mot Långsta.

Väl inne i Edsvalla tar du höger vid Enstavägen och passerar under E45. När du kommer upp på andra sidan tar du vänster på Edsvallavägen och efter cirka 100 meter svänger du höger på Brovägen. Denna väg följer du i cirka 7 km. Du kommer att komma till en skarp högersväng, och därefter en avtagsväg mot Karlstad, men där kör du rakt mot Trossnäs. Strax efter att du har passerat Nors kyrka kommer du fram till en t-korsning, där passerar du vägen rakt över och tar den lilla asfaltväg som finns korsningen mitt emot, följ den vägen och ta vänster i nästa korsning. Följ den vägen i cirka 2,2 km tills du kommer fram till E18, där tar du cykelvägen som passerar under E18. Fortsätt på andra sidan i cirka 1,4 km tills du passerat Segerstabyn, där svänger du vänster i den skarpa svängen och cyklar ut mot åkrarna. I nästa korsning följer du skyltar mot Karlstad för att följa cykelleden.

Men vill du ta en avstickare till Segerstads naturreservat kan vi verkligen rekommendera det. I Segerstads naturreservat finns spänger ut i Vänern, med fina grillplatser och toa.

Följ vägen och passera genom Edsbergs gård, här finns en liten gårdsbutik som du kan handla med varor i och har du tur kan du se grisarna från gårdens grisuppfödning när de tittar fram bakom ladugården. Strax efter Edsbergs gård kommer du till Liljenäs gård, en mycket trevlig gårdsbutik som serverar både glass i stora lass och våfflor. Barnen kan passa på att leka i lekparken precis utanför fiket.

Precis innan du kommer fram till E 18 passerar du några hus på höger sida, direkt efter dessa följer du vägen som går in till höger och som går parallellt med E18. Efter cirka 2 km kommer en ny grusad väg från höger, den följer du tills du kommer till grusvägen som går ner till Randviken. När du kommer till grusvägen tar du vänster upp mot E18 igen, väl framme vid E18 finns asfalterad cykelväg in mot Karlstad. Är det dags för övernattning finns här både First Camp Skutberget och Swecamp Bomstadbaden som ligger direkt vid Vänerns strand och erbjuder både fina sandstränder och klippbad samt aktiviteter och restauranger.  Här kan du också passa på att testa höghöjdsbanan Högt och lågt. Följ sedan cykelvägen in mot centrum.

När du kommer till cykelbron för att passera Klarälven över mot Central Sjukhuset så kan du göra två val. Antingen tar du vänster direkt efter bron och fortsätter in mot centrum eller så fortsätter du ut på Hammarö dit leden fortsätter innan den kommer åter till Karlstad centrum.

Du passerar sjukhuset och tar dig vidare ut förbi Mariebergsskolan och Mariebergshallen via en cykelväg som är separerad från bilvägen. Vill du passa på att ta ett cykelstopp kan en promenad för att se på fåglar vid Mariebergs strandängar, passa bra. Efter cirka 700 meter från Mariebergs strandängar når du Jakobsbergsbron, där du får samsas med bilister på en bro med envägstrafik.

När du passerat Jakobsbergsbron tar du höger. Du cyklar förbi Vidövägen och vidare en bit, tills du kommer till en svag vänstersväng på vägen, där tar du av på en cykelväg in till höger. Hit är det cirka 2,3 km från Jakobsbergsbron. Vid infarten till cykelvägen finns en rastplats med bord, direkt invid älvfåran som rinner precis bredvid. Sedan följer leden älven tills du når fram till Skoghall och till Lunnaparken där Café Klarälven finns, de serverar räkmackor, fika och glass. Det finns även möjligheter att ha med egen fika och sitta ned efter det stråket.

Leden genom skogen utmed Klarälven är cirka 1 km. När du kommer fram till korsningen cyklar du in mot Skoghalls centrum via Åråsvägen. Passa på att proviantera i centrum innan du cyklar vidare ner mot Lillängshamnen där en lunch vid Lillängshamnens fiskrökeri kan passa bra. Här är det fin utsikt över Vänern och ett myllrande båtliv sommartid. Nyrökt fisk kan du äta i restaurangen eller köpa med dig något från delikatessbutiken hem. Vid midsommar öppnar också Hammarö Beach club i hamnen som kommer erbjuda goda bagels och sommarfräscha pastarätter.

Från Lillängshamnen drar sig leden tillbaka mot centrum via cykelvägar och senare följer den Hovlandavägen bort mot First Camp Mörudden där du både kan bada och övernatta eller äta en god lunch eller middag på restaurang Mörudden brygga. När du njutit tillräckligt av utsikt, god mat och vila så trampar du vidare bort mot andra sidan av Hammarö. På vägen passerar du Lövnäsleden och Lövnäsvägen innan du når fram till Hammarö kyrka och Skärgårdsmuséet som ligger direkt vid Vänern med en mycket fin vy in mot Karlstad. Ta gärna en promenad förbi Hammars udde innan du cyklar vidare in mot Karlstad. Vid Nolgård kan du passa på att inhandls livsmedel och äta både asiatisk vid Spice ´n rice och italiensk hos Baccerian med klassisk korvkioskmeny hos Assars Hamburgeri och möjlighet att uppleva konst, Hammarö Art Galleri  som finns i samma lokaler som Coop.

Leden följer Hammaröleden in mot Karlstad och när du kommer in till Karlstad paddlarklubb fortsätter du under vägen och passerar förbi parkeringshuset Kanikenäsbanken och tar sedan direkt vänster utmed kanalen in till Inre hamn. Här kommer du fram till en riktigt härlig hamnmiljö med båtliv, gästhamn, restauranger, microbryggeri och kafferosteri. Här finns restaurangerna: Naviero, Bastard Burgers, Pinchos, Olssons bazar, Barbros brygga eller varför inte titta in hos Good Guys brew och smaka på lokalproducerad öl. Eller ta ett fikastopp vid kafferosteriet Löfbergs. Tillbaka till stora torget tar du dig via cykelvägar, se karta för detaljerad info.

Här kan du ladda ned en gpx-fil: