Föreningen ska bidra till en hållbar utveckling i kommunerna kring Vänern genom att vara en samordnare av Vänerfrågor. Arbetet har tydligt fokus på att stärka den maritima profilen samt att nyttja vattnet och närheten till det som resurs. Arbetet ska präglas av informativ och inspirerande kommunikation med utpekade målgrupper.
Vision 2025–2030
Arbetet ska sätta Vänern i centrum som katalysator och bidra till visionen om Vänern som en hel och hållbar sjö. Såväl vision som arbetet inom de fyra tematiska verksamhetsområdena (vattenreglering, sjöfart, turism & friluftsliv samt fiske) ligger i linje med de regionala utvecklingsstrategierna för Värmland och Västra Götaland.
En hel sjö
Vänern är administrativt uppdelat i ett antal olika offentliga organisationers verksamhetsområden. Det är en stor sjö, med komplexa frågor, med många aktörer med ibland något motstridiga intressen. Detta är en utmaning och en viktig utgångspunkt att arbeta vidare med för den fortsatta utvecklingen kring Vänern. För att göra Väner-frågorna rättvisa behövs de lyftas specifikt, med målet att skapa samsyn, samordning och samverkan – där Vänern sätts i centrum som en katalysator för utveckling. Det finns ett stort behov av en mer integrerad utveckling som kopplar ihop sjön och omkringliggande landskap.
En hållbar sjö
Hållbar utveckling är utgångspunkten för de fyra verksamhetsområdena, inom alla perspektiv; miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Verksamheten har de globala målen som utgångspunkt. Arbetet med en hållbar maritim utveckling vid Vänern är dock brett och kan koppla an till många delar av Agenda 2030, men vi prioriterar fyra globala mål som ska genomsyra verksamheten.
Tematiska verksamhetsområden
Vänersamarbetets färdplan 2025–2030 är tematiskt uppdelade i fokusområdena vattenreglering, sjöfart, fiske samt turism & friluftsliv.
Kommunikation och samordning
Kommunikation och samordning är viktiga funktioner för Vänersamarbetet och genomsyrar all verksamhet och de fyra tematiska verksamhetsområdena. För kommunikation och samordning är varumärket Vänern centralt och en kvalitetsstämpel som står för utveckling av en hel och hållbar sjö. Vänern omfattar ett stort geografiskt område med många intressenter och organisationer involverade i olika frågor. Det gör att information och kommunikation om Vänern och dess frågor riskerar att bli spretig och med en otydlighet i avsändare, mottagare och rollfördelning. Om kommunikationen och budskap blir mer samlat, blir det också ett viktigt verktyg i att utveckla Vänern och skapa bra förutsättningar för maritima näringar.